Halsböld!

Jag vaknade just av en kraftig smärta i halsen (hur ofta vaknar Malin efter 6 timmars sömn!?, inte ens av en atombomb!), det gör så ont att jag anstränger mej för att inte svälja, jag blev orolig eftersom att jag är van att ha ont i halsen och detta är ingen vanlig halsont och läste då på internet, och fan vad less jag blir om det är detta.

Halsböld

En halsinfektion kan leda till att du får en halsböld. Detta är en svullnad inuti halsen, som gör att du kan få svårt att svälja, gapa och tugga. (Jag skulle kolla in i halsen och jag kan verkligen INTE gapa och man får oftast detta om man nyligen har haft problem med halsen och det har jag för bara 2 veckor sedan.)

Om du får en halsböld gör det allt ondare på den ena sidan av halsen, som också svullnar upp. (anledning till att jag kollade upp detta på internet var just för att jag bara har ont på ENA sidan.)

Behandling: Punktering (!!!!!!!!) och läkemedel, En halsböld behandlas genom att bölden via munhålan punkteras eller skärs upp under bedövning så att varet kan rinna ut. (KUL!) What the hell! Jag har INTE råd att få en HALSBÖLD! Oless..









Och hur kul låter ordet punktering? Skulle ni vilja punktera en halsböld?

Det står att med min symptom bör man uppsöka läkare, men I dont relly know....roliga dom verkar..

Symtom då du bör uppsöka läkare:

  • Oftast ensidig stark smärta med utstrålning upp mot örat. (Har som sagt bara ont på en sida men även att jag känner av de i örat!)
  • Svårt att svälja, (Väldigt svårt att svälja, kan säga att det är SVÅRT att inte tycka synd om mej själv)
  • Allmänpåverkad. ( Jag undrar om det menas med att jag inte kommer äta eller dricka idag (?) )
  • Feber (Det har jag inte, men däremot så tog jag en TREO för mensvärk innan jag gick och la mej och en för halsont när jag vaknade.)
  • Svårigheter att öppna munnen. (Jo huvva, kan knappt kolla in i halsen)
  • Grötigt tal. (Har inte någon att tala med, men jag tror att jag låter bli idag! Förutom när jag ska på jobbet då jag blir så illa tvungen i 7 timmar!)

Hade ni farit på akuten för detta eller skulle ni vänta tills på måndag och se om ni får någon tid.... jag vet inte riktigt om jag är så sugen på att punktera halsmandeln när jag är vaken, kanske om jag åtminstone fick sova under narkos... Kul för den delen att svälja VAR! Jag har inte den minsta tvekan om att jag har halsböld!









Kommentarer
Postat av: Mammamia

Gå för sjutton till akuten, strunta i jobbet, det blir säkert bara värre.

2008-10-12 @ 12:57:16
Postat av: Faster Gilla

Men älskade gumma !

Det kanske bara är halsfluss, symtomen är likadana !!!

Jag hade ju halsfluss när jag träffade dej i Kalix hos farmor så jag kanske smittade dej !

Gå till läkare så dom får ta ett odlingsprov på streptokocker, och har du det så får du ju pennicillin!

Behöver absolut inte vara halsböld, d e dessutom väldigt ovanligt !

Kram lilla sockervadd :)

Faster Gilla :)

2008-10-13 @ 22:39:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0